Consulta pública prèvia a la creació de l’Ordenança de prestació patrimonial no tributària del servei de menjador escolar de les escoles municipals
L’Ajuntament de Parets del Vallès té la voluntat de procedir a la creació d’una ordenança de prestació patrimonial no tributària.
D’acord amb allò establert a l’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPAC), i amb l’objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d’elaboració de normes, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte per a la creació i modificació d’ordenances no fiscals per al curs escolar 2025-2026, sobre un període de consulta pública que es durà a terme a través del portal web de l’Ajuntament de Parets del Vallès, amb l’objectiu de recollir l’opinió dels ciutadans i organitzadors més representatius potencialment afectats per la futura norma, sobre els següents extrems:
a) Els problemes que es vol solucionar amb la iniciativa
b) La necessitat i oportunitat de la seva aprovació
c) Els objectius de la norma
d) Les possibles solucions alternatives reguladores o no reguladores
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
Amb l'aprovació de Llei 9/2017 de contractes del sector públic (LCSP) es va introduir la novetat del concepte de “prestació patrimonial de caràcter públic no tributari” (PPPNT). En particular, pel que fa al contracte de concessió de serveis (article 289.2) es preveu que la retribució que percebrà el concessionari es denominarà tarifa i tindrà la naturalesa de prestació patrimonial de caràcter públic no tributari. L'aparició d'aquest nou model de prestació patrimonial va determinar la modificació del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, tot afegint un apartat sisè a l’article 20 definint aquesta mena de contraprestació econòmica.
En conseqüència amb aquestes novetats es va modificar també la Llei 58/2013, de 17 de desembre, general tributària, de conformitat amb la DA 11 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que va deixar redactada la DA amb la definició del què són les prestacions patrimonials de caràcter públic, així com també es va adaptar la Llei de taxes i de preus públics operada per la DF 9 de la LCSP, en afegir una nova lletra (la “c”) a l’article 2.
Atesos tots aquest canvis s'ha delimitat el concepte i abast del què cal entendre com a "prestació patrimonial pública no tributària" (PPPNT). En el cas del servei de menjador escolar de les escoles municipals, en tant que es tracta d'un servei prestat competència de l'Ajuntament i que es presta mitjançant règim de concessió de serveis, ens trobem davant d’una prestació patrimonial pública no tributària. L'ordenança que hagi de regular el servei de menjador escolar de les escoles municipals serà una ordenança no fiscal i per tots aquests antecedents s'imposa la necessitat de procedir a una adaptació de la normativa local respecte dels preus públics a aquesta nova realitat jurídica derivada les novetats introduïdes per la Llei 9/2017 de contractes del sector públic.
També caldrà procedir a la derogació del preu públic vigent.
Es proposa crear una ordenança de prestació patrimonial no tributària vigent a partir del curs escolar 2025-2026. En concret es proposa:
-
Crear l’Ordenança de prestació patrimonial no tributària del servei de menjador escolar de les escoles municipals, en base a l’actual preu públic vigent.
-
Derogar els preus públics següents del servei de menjador de l’ordenança general de preus públics:
-
El preu públic número 10 per a la prestació del servei de menjador a l’Escola Municipal Pau Vila
-
Del preu públic número 2 per a la prestació del servei d’escoles bressol, punt 2. Serveis complementaris, els preus corresponents al menjador per dia.
-
b) La necessitat i oportunitat de la seva aprovació
En primer lloc, es consideren necessàries aquestes modificacions proposades, perquè és necessari avançar en la correcció del finançament dels diferents serveis que presta aquest Ajuntament.
En segon lloc, tal i com s’ha manifestat anteriorment s'imposa la necessitat de procedir a una adaptació de la normativa local respecte dels preus públics a aquesta nova realitat jurídica derivada les novetats introduïdes per la Llei 9/2017 de contractes del sector públic.
En tercer lloc, la Junta de Govern Local en sessió de data 15 de maig de 2025 va aprovar l'expedient per tramitar la licitació de la concessió del servei de menjador escolar dels centres educatius municipals de Parets del Vallès, per procediment restringit amb dos lots: Lot 1. Escoles bressol municipals i Lot 2. Escola Municipal Pau Vila així com, els plec de prescripcions tècniques i el plec de clàusules administratives particulars que han de regir el contracte. Actualment, la licitació es troba en la segona fase del procediment restringit i està prevista l’adjudicació i l’inici de la concessió al pròxim curs escolar 2025-2026.
c) Els objectius de la norma
En general, l’objectiu de la modificació és la de regularitzar la figura jurídica i avançar en un correcte finançament dels serveis realitzats per aquest Ajuntament, finançats amb preus públics i, per tal de facilitar la sostenibilitat financera i adaptar-se al context del servei.
d) Les possibles solucions alternatives reguladores o no reguladores
La modificació per al curs escolar 2025-2026 és necessària per realitzar l’objectiu d’avançar en un correcte finançament dels diferents serveis que presta aquest Ajuntament, tenint en compte que són serveis que es presten als ciutadans de Parets del Vallès.
Canals per fer aportacions
La ciutadania i les organitzacions que ho considerin adient poden, en exercici del dret que
els reconeix l’article 133.1 de la Llei 39/2015, de procediment administratiu remetre les
seves opinions i aportacions sobre els aspectes plantejats per un termini de 10 dies a través del formulari de la pàgina web municipal: consulta prèvia.