Informació arxivística
-
Història dels arxius
El mot arxiu prové del llatí archivum, que alhora prové del grec arkheion.
Els arxius i la documentació que hi està continguda són tan antics com l’organització social de la humanitat. Els primers arxius són instruments juridicoadministratius que apleguen documents autèntics amb valor legal i probatori, custodiats per responsables específics.
Els arxius que apareixen a partir del segle XII estan vinculats als nous grups socials i les noves institucions jurídiques. És el moment en què neixen els arxius municipals.
Des de principis del segle XIX, els arxius comencen a estar al servei dels ciutadans, els quals hi poden accedir lliurement. Es converteixen en centres per a la investigació històrica i cultural.
A partir de la segona meitat del segle XX, els arxius comencen a experimentar una important evolució i l'arxivística recupera les seves funcions administratives: ja no s'ocupa només dels arxius històrics, sinó també dels arxius de gestió.
A causa de les necessitats informatives de les societats democràtiques, que faciliten l'accés dels documents a la ciutadania, es produeix un canvi en la concepció dels documents: apareix el concepte de cicle vital dels documents i neix el sistema de gestió documental.
Amb la incorporació de l'administració electrònica, la gestió dels documents electrònics passa a mans dels arxius de l'Administració pública.
-
Funcions de l'AMPV
- Definir i implantar el sistema de gestió de la documentació administrativa municipal.
- Rebre, organitzar, conservar i custodiar adequadament la documentació i fer-la accessible.
- Elaborar normes reguladores de classificació, ordenació i tractament de la documentació per als diferents departaments de l’Ajuntament.
- Afavorir l’eficàcia i el funcionament de l’Administració municipal, facilitant la documentació necessària per a la resolució dels tràmits administratius.
- Promoure la difusió del patrimoni documental municipal.
- Fomentar la protecció del patrimoni documental del municipi mitjançant propostes d’adquisició, donació o dipòsit.
- Vetllar contra l’espoliació del patrimoni documental, tot evitant qualsevol acció o omissió que el posi en perill de pèrdua.
Quadre de classificació de l'Arxiu Municipal
Legislació que afecta l’AMPV
- Constitució espanyola, ratificada el 27 de desembre de 1978 (BOE 311, 29/12/1978).
- Llei Orgànica 1/1982, de 5 de maig, de protecció civil del dret a l’honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge (BOE 115, 14/05/1982).
- Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local (BOE 80, 03/04/1985).
- Llei Orgànica 3/1985, de 29 de maig, sobre modificació de la Llei Orgànica 1/1982, de 5 de maig, de protecció civil del dret a l’honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge (BOE 129, 30/05/1985).
- Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals (BOE 305, 22/12/1986. Correcció, BOE 12, 14/01/1987).
- Llei 8/1987, de 15 d’abril, municipal i de règim local de Catalunya (DOGC 832, 27/04/1987).
- Llei 9/1993, de 30 de setembre, del patrimoni cultural català (DOGC 1.807, 11/10/1993. Correcció, DOGC 1.825, 24/11/1993).
- Llei 4/1996, de 10 de gener, per la qual es modifica la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, en relació amb el padró municipal (BOE 11, 12/01/1996).
- Reial Decret 208/1996, de 9 de febrer, pel qual es regulen els serveis d’informació administrativa i atenció al ciutadà (BOE 55, 04/03/1996).
- Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, sobre protecció de dades de caràcter personal (BOE 298, 14/12/1999).
- Llei 10/2001, de 13 de juliol, d’arxius i documents (DOGC 3.437, 24/07/2001).
- Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya (DOGC 3.887, 20/05/2003).
- Llei 23/2006, de 7 de juliol, per la qual es modifica el text refós de la Llei de propietat intel·lectual, RDL 1/1996 (BOE 162, 08/07/2006).
- Llei Orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya (BOE 172, 20/07/2006).
- Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (BOE 150, 23/06/2007).
- Decret 13/2008, de 22 de gener, sobre accés, avaluació i tria de documents (DOGC 5.056, 25/01/2008).
- Decret 190/2009, de 9 de desembre, dels requisits dels arxius del Sistema d’Arxius de Catalunya, del procediment d’integració i del Registre d’Arxius de Catalunya (DOGC 5.524, 11/12/2009).
- Reial Decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desenvolupa parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics. (BOE 278, 18/11/2009).
- Llei 29/2010, del 3 d’agost, de l’ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya (DOGC 5.687, 06/08/2010).
- Llei 32/2010, de l’1 d’octubre, de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (DOGC 5.731 08/10/2010).
- Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
- Reial decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l’Esquema Nacional d’Interoperabilitat en l’àmbit de l’Administració electrònica (ENI).
- Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de Transparencia, Acceso a la Información Pública y Buen Gobierno.
- Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
- Llei 20/2015, de 29 de juliol, de modificació de la Llei 10/2001, de 13 de juliol, d'arxius i documents.
- Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (català).
- Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic (català).
- Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades).
- Reglament orgànic municipal 2016.
- Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (català).
- Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública.